TAKIEGO KONCERTU JESZCZE W MALBORKU NIE BYŁO !
Malborskie Stowarzyszenie OŚ oraz Muzeum Zamkowe w Malborku już dziś zapraszają miłośników muzyki na niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju koncert muzyki renesansowej. W ramach cyklu „Zamkowe Kameralia” wystąpi Mateusz Ławniczak – wirtuoz gitary i lutni, przy tym niezwykle ekspresyjny wokalista.
Prawdziwy człowiek renesansu !
Mateusz to absolutny
fenomen – nie tylko w skali kraju, ale także na arenie międzynarodowej.
„Z inspiracji Szekspira”
to
kolejny koncert w ramach Zamkowych Kameraliów! Nie wolno tego przegapić!
Koncert
odbędzie się w KARWANIE dnia 18
października (czwartek) o godz.
18:00
Bilety na to wydarzenie można nabyć w kasie Muzeum Zamkowego oraz przez Internet https://bilety.zamek.malbork.pl/ w cenie 15 zł (bilet normalny) i 10 zł (bilet ulgowy). Dzieci do lat siedmiu mają zapewniony bezpłatny wstęp.
Projekt jest dofinansowany przez Miasto Malbork, Starostwo Powiatowe w Malborku, Miasto i Gminę Nowy Staw oraz Grupę CEDROB i Przedsiębiorstwo NOGAT.
O
artyście:
„Duch Angielskiego
Renesansu"
Przełom XVI i
XVII wieku w Anglii to moment, w którym wielu kompozytorów rezygnuje z
komponowania pieśni wielogłosowych na rzecz pieśni solowej z akompaniamentem.
Powstaje gatunek tak zwanych ayres czyli krótkich
pieśni solowych z towarzyszeniem lutni. Utwory te często osiągają ogromną
popularność, jak The First Booke of Ayres Johna Dowland'a,
która doczekuje się aż kilku wydań.
Mateusz Ławniczak jako jeden z nielicznych
prezentuje pieśni tego okresu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem.
Ten rzadki sposób wykonania sprzyja spojeniu warstwy muzycznej z tekstem i
odzwierciedleniu spontanicznych pomysłów retorycznych w akompaniamencie. Jest
to jednocześnie próba wskrzeszenia istniejącej już dawniej tradycji. Bez
wątpienia John Dowland będąc kompozytorem, lutnistą i wprawnym wokalistą
również wykonywał swoje pieśni samodzielnie. Było to zresztą zgodne z duchem
epoki Renesansu, w której wszechstronne wykształcenie i umiejętności miały tak
ogromne znaczenie.
Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym,
starającym się dochować wierności tradycji muzycznej przy jednoczesnym
kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym
wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki Tenor: History of a Voice , który twierdzi, że przedromantyczny
sposób śpiewu bardziej stawiał na wyrazistość tekstu i na indywidualność
brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Interpretacje jego są z jednej
strony efektem wiedzy historycznej i gruntownego zrozumienia tekstu, a z
drugiej indywidualnego podejścia do utworu celującego w unikaniu stosowania
utartych schematów.
Cechą
charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry w niekiedy bardzo
trudnych technicznie akompaniamentach i talent do ekspresji. Twórczym
poszukiwaniom artysty towarzyszy profesjonalne wykształcenie w grze na gitarze
klasycznej oraz głębokie zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii rozwijane
podczas studiów na Wydziale Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Wszystko to
doprowadziło do zwieńczenia w postaci oryginalnego projektu, który spotkał się
z uznaniem i zainteresowaniem znawców w kraju i za granicą. Ostatni sukces to
nagroda zdobyta na prestiżowym Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim. Występ
spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem i doczekał się pozytywnych recenzji.
Muzyk ma także na koncie występy w Radiu Wrocław oraz telewizji Wrocław.
W przeszłości
artysta miał przyjemność grać między innymi w ramach festiwalu Maj z Muzyką
Dawną we Wrocławiu, podczas Międzynarodowego Festiwalu w Tytuvenai (Litwa), w
muzeum Muzeum M.K. Ciurlionisa (Litwa) oraz w ramach Viljandi Early Music
Festival w Estonii.
Mateusz Ławniczak jest absolwentem Akademii
Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego. Jest także
wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, z którym obecnie nagrywa drugi krążek.
Zespół w swojej karierze zagrał na niemal wszystkich liczących się festiwalach
gitarowych w Polsce, a w 2017 roku trzeci raz z rzędu wystąpił z serią koncertów
na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez
fundację Blasa Sanchesa.
Program
pieśniowy składa się w większości z pieśni, a także utworów solowych Johna
Dowlanda i innych współczesnych mu kompozytorów angielskich. Program może być
wykonany na lutni lub na gitarze. Całość opatrzona jest komentarzem wykonawcy.
Przykładowe video:
Program koncertu:
“Weep you no more sad fountains” - John
Dowland
“Willow song” - anonim
“Come again sweet love doth now invite” -
John Dowland
“Where the bee sucks, there suck I” -
Robert Johnson
“Fine knack for ladies, cheap choice,
brave and new” - John Dowland
“Pastime with good company” - Henryk VIII
“White as Lilies was her face” - John
Dowland
“Now, O now I needs must part” - John
Dowland
“If my complaints could passions move” -
John Dowland
“In darkness let me dwell” - John Dowland
“When Laura smiles” - Philip Rosseter
“Farewell dear love” - Robert Jones
“It was a lover and his lass” - Thomas
Morley
“Can he excuse my wrongs” - John Dowland
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz